משרד רשם המקרקעין הידוע בכינוי לשכת הטאבו, הוא המקום שבו נמצא תיעוד של זכויות או פעולות חשובות שבוצעו בנוגע לנכס מסוים. היות ומקרקעין נחשבים ליקרים ובעלי חשיבות גבוהה מאוד לבעליהן או למי שרוצה לרכוש אותן, כל החומר הרלוונטי הנוגע אליהן מרוכז במרשם המקרקעין. המקום ידוע בעיקר בשל הצורך ברישומן של הערות אזהרה בעסקאות לקניית דירה. אך מלבד הערת אזהרה ישנן הערות נוספות שרישומן מתבצע במשרדי הרשם.
משרדי הרשם פרושים בכל הארץ באזורים שונים וכל ביצוע רישום של הערה צריך להיות בלשכת הרשם שבה נמצאים המקרקעין.
כיום, לשכות הרישום עוברות תהליך טכנולוגי מקיף אשר חוסך משמעותית את זמני ההמתנה והטרחה הכרוכה בהגעה למקום ומאפשר הגשנה מקוונת של טפסים רבים וביצוע פעולות שונות באופן מקוון.
המרשם מנהל את 3 הפנקסים הבאים:
בפנקסי השטרות רשומים המקרקעין שעדיין לא עברו הליך של הסדר קרקעות על פי פקודת הסדר הזכויות במקרקעין. הקרקעות הללו נחשבות לכאלו שאינן מוסדרת.
בפנקסים אלה רשומים מקרקעין שעברו הליכי הסדר קרקעות לפי פקודת הסדר הזכויות במקרקעין. הקרקעות הנמצאות בפנקס הזכויות זו הינן קרקעות מוסדרות. כלומר, רק לאחר ביצוע הליכי ההסדר, יועבר רישום המקרקעין מפנקס השטרות אל פנקס הזכויות.
בפנקס הבתים המשותפים רשומים המקרקעין שלגביהם ניתן צו לרישום בתים משותפים על ידי המפקח על רישום המקרקעין. בפנקס רשומים הן הבתים הנמצאים על קרקע מוסדרת והן הבתים שאינם על קרקע בלתי מוסדרת.
א. עסקאות שרשם המקרקעין אישר לרישום.
ב. פסקי דין, החלטות וצווים שניתנו על ידי בית משפט או על ידי רשות אחרת מוסמכת על פי דין והוגשו לרשם
ג. כל דבר הטעון רישום או ניתן לרישום על פי חיקוק, כמו למשל: הודעה על הפקעה או על כוונה להפקיע קרקע
א. רישום בפנקסים לגבי מקרקעין מוסדרים יהווה ראיה חותכת לתוכנו
ב. רישום בפנקסים לגבי מקרקעין לא מוסדרים יהווה ראיה לכאורה לתוכנו
פעולות הרישום יתבצע ופסק דין או החלטה של בית משפט יירשמו, רק לאחר ששולמה האגרה שנקבעה לכך, אלא אם כן ניתן לחייב פטור מאגרה או שהוא קיבל הנחה בתשלום האגרה או שתשלום האגרה נדחה.
הפנקסים המתנהלים בלשכות רישום המקרקעין פתוחים לעיון הציבור, ולכל אדם יש זכות לעיין בהם ולקבל העתקים שלהם.
תפקידו של רשם המקרקעין הוא:
א. ביצוע רישום עסקאות
ב. רישום הערות על המקרקעין ומחיקתן
ג. תיקון טעויות סופר שקרו ברישום
ד. מחיקת עיקול שעברו 10 שנים מיום שנרשם
ה. ביטול רישום לבקשת שני הצדדים
ו. ביטול משכנתא לבקשת תאגיד בנקאי
ז. פדיון משכנתא והפקעתה כשבעל המשכנתא מסרב לקבל את החוב
למפקח נתונות סמכויות משני סוגים:
א. סמכויות שיפוטיות –
כמו הכרעה בסכסוכים קיימים בין דיירים בבית משותף.
ב. סמכויות מנהליות –
1. רישום ראשון של מקרקעין, חידוש רישום של מקרקעין שרישומו טושטש או הושמד, תיקון רישום שטח או גבולות של מקרקעין בלתי מוסדרים.
2. ביטול זכות רשומה שפקעה, לבקשת צד מעוניין או על פי הודעת הרשם
3. ביטול רישום של זכות במקרקעין לפי בקשת בעל הזכות המתבטלת
4. אישור הסכם לפירוק שיתוף בדרך של חלוקה בעין
5. רישום בית משותף, תיקון הרישום וביטולו
למפקח סמכות זהה לסמכות של בית המשפט להכריע בסכסוך בין בעלי דירות בבית משותף בענייני הסגת גבול מצד בעל דירה לגבי דירה אחרת או לגבי הרכוש המשותף. אם למשל אחד הדיירים בנה מבנה או הציב מיטלטלין כלשהם על שטח הנחשב לחלק מהרכוש המשותף, יהיה ניתן במקרה מעין זה להגיש תובענה לסילוק יד נגד אותו דייר למפקח או לבית משפט השלום.
למפקח הדן בסכסוך יהיו כל הסמכויות שיש לשופט הדן בתביעה אזרחית והוא אף רשאי לסטות מדיני הראיות אם הדבר יועיל לגילוי האמת ולעשיית צדק.
א. בעלים של דירה
ב. מחכיר לדורות או מחכיר משנה לדורות
ג. מחזיק בדירה מטעם בעל הדירה
ד. האחראי על הניהול וההחזקה התקינה של הרכוש המשותף
ה. נציגות הבית המשותף
הממונה על המרשם הוא הדרגה הגבוהה ביותר בהיררכיית התפקידים, מעל למפקח ומעל לרשם. תפקידו העיקרי של הממונה על המרשם הוא להכריע בערר על החלטותיהם המינהליות של רשם המקרקעין והמפקח על רישום המקרקעין