רישום בית משותף בפנקס הבתים המשותפים הוא הליך לרישום והסדרה של מבנה המכיל 2 דירות לפחות.
רישום הבית מתבצע על בסיס צו רישום שניתן על ידי המפקח על המקרקעין שבתחום לשכתו הם נמצאים. הבקשה לרישום בית משותף תוגש על ידי בעלי הדירות ששטח הריצפה של דירותיהם עולה על מחצית שטח הרצפה של כל הדירות בבית.
במקרה של בית המוחכר בחכירה לדורות, על הבקשה לרישום הבית המשותף להיות מוגשת הן על ידי המחכיר והן על ידי החוכר וכן רשאים הצדדים לבטל את החכירה עקב הרישום ולהעביר את הבעלות בדירה לחוכר ולציין את ההעברה בצו הרישום.
כאשר ישנם מספר שותפים בנכס מקרקעין מוטלת עליהם הגבלה לבצע שימוש כרצונם בנכס אלא אם כן ברצונם למכור את חלקם הפרטי. הגבלות אלה במקרים רבים גורמות לכך שערך הנכס שבבעלותם יפחת לעומת ההיפך הגמור לו הבעלות היתה שלא במשותף.
רישומו של בית כבית משותף מביא לכך שכל דירה תהיה ישות נפרדת בפני עצמה ותהיה רשומה בטאבו כתת חלקה, כך הבעלים יוכלו לעשות בנכס שבבעלותם כרצונם וערך הנכס יעלה בעקבות זאת.
בכדי להבטיח שהליך הרישום יתבצע כהלכה, רצוי להיות מלווים בידי עורך דין מקרקעין שעוסק ברישום בתים משותפים בשגרת העבודה שלו היות ומדובר בהליך מורכב שלעתים רשויות הרישום מערימות בו קשיים. על הצדדים המעוניינים ברישום לקחת בחשבון שההליך לא תם ברישום במשרדי רשם המקרקעין אלא ישנן פעולות בירוקרטיות נוספות שיש לבצען מול הרשויות המקומיות, רשויות הכיבוי וההצלה, חברות התשתיות והתקשורת ועוד.
בקשת הרישום תוגש בשני עותקים ויצורפו לה המסמכים הבאים:
א. תשריט שהוכן על ידי מהנדס, אדריכל, מודד או הנדסאי מוסמך וקיבל אישור מאת הועדה המקומית לתכנון ובנייה או תשריט שלהנחת דעתו של המפקח מציג באופן ברור את הבית עם יחידותיו; תשריט בית משותף אפוא – הוא למעשה מפה (גרמושקה) שמציינת את החלקה שהבית המשותף נבנה עליה, ומציגה את פרטי הדירות שנמצאות בכל קומה.
ב. תקנון הבית, או הודעה שהמבקשים מאמצים את התקנון המצוי.
ג. המלצה למינוי נציגות זמנית (ועד בית) לבית המשותף. יש להעביר למפקח שמות של מומלצים למינוי נציגות זמנית לבית (ועד) עם מסמך הסכמה מקורי בכתב של אותם המומלצים לשמש כחברי נציגות.
ד. כל מסמך אחר שלדעת המפקח נחוץ למתן קבלת החלטה בבקשה.
לאחר שהבקשה לרישום התקבלה בלשכת המפקח על המקרקעין, המסמכים יועברו לבדיקת עוזר המפקח. אם ישנם חוסרים או פגמים, בקשת הרישום תידחה ומבקשי הרישום יקבלו על כך הודעה. אם הבקשה נבדקה ונמצאה תקינה, הבית יירשם כמשותף. משך הזמן הממוצע בטיפול בבקשה הוא חודש בערך.
– הבית מורכב משתי דירות או יותר אשר ניתן לזהות כל אחת מהן כיחידה נפרדת
– שני בתים או יותר שבכל אחד מהם דירה אחת או יותר והוקמו על חלקה או חלקות שאינן ניתנות לחלוקה באופן שכל בית עומד על חלקה נפרדת.
אם המפקח מתלבט האם החלקות עליהן עומד הבית המשותף ניתנות לחלוקה או לא, יעביר את השאלה לועדה המחוזית לתכנון ולבניה שבתחום סמכותה נמצאים המקרקעין.
– שני בתים או יותר בעלי מתקנים משותפים.
המפקח חייב לתת צו רישום בית משותף אם התקיימו תנאי הרישום הקבועים בחוק, ואין לו כל שיקול דעת שלא לרשום אם הבית כשיר לרישום.
אם בעל דירה או בעל זכות בה, הגיש למפקח בקשה לתיקון צו הרישום בפנקס המקרקעין, המפקח יהיה רשאי לבצע את התיקון ובלבד שנתן לבעל דירה אחרת או בעל זכות בדירה אשר לא הגיש את הבקשה, הודעה מראש והזדמנות להשמיע טענותיו.
בקשה לתיקון רישום בית משותף תוגש ללשכת המפקח בצירוף המסמכים הבאים:
– תשריט הבית – כולו או חלקו, כפי שיורה המפקח, מאושר על ידי מוסד תכנון
– העתק מהקשה עבור כל בעל דירה ובעל זכות בדירה בבית המשותף
– כל מסמך אחר הנחוץ לדעת המפקח למתן החלטה בבקשה
לאחר הגשת הבקשה לתיקון צו הרישום, ימסור המפקח הודעה לבעלי הדירות בדבר אפשרותם להביע את טענותיהם לפניו.
לפי סעיף 46 א' לחוק המקרקעין, בסמכות המפקח לבטל רישום של בית בפנקס הבתים המשותפים, אם ביקשו זאת בעלי כל הדירות או אם הבית אינו ראוי עוד לרישום בפנקס, ובלבד שניתנה לכל בעל דירה או לבעל זכות בדירה הודעה מוקדמת והזדמנות להשמיע את טענותיו.
על בעלי הדירות המבקשים ביטול רישום לצרף לבקשתם העתק מהבקשה עבור כל בעל זכות בדירה בבית המשותף.
באתר זה אירעה שגיאה קריטית.